Practiquem el #ciberbontracte!

Ana Belén Recatalá Ibáñez i Alicia Vicente Morcillo 
Gabinet Psicopedagògic
a.recatala@colavem.com

Recatalá, Ana Belén 2

Som conscients que durant el confinament, les hores que els nostres fills es troben connectats a internet i als mòbils ha augmentat. En aquests temps, les xarxes socials són, en moltes ocasions, el mitjà de comunicació per excel·lència per relacionar-se amb companys de classe, amistats i familiars. Per això, ara hi ha més risc que tinguen lloc situacions conflictives arran d’un mal ús de les xarxes i internet, i cal extremar doncs les precaucions.

Un d’eixos riscs és el ciberassetjament, un fenomen important per la seua prevalença, la gravetat de les seues conseqüències i les dificultats per a la seua prevenció i abordatge. Aquest nou concepte és tipus d’assetjament que es caracteritza, principalment, per fer ús de les TICS per assetjar als iguals. Inclou xantatges, vexacions i insults entre els alumnes i suposa la difusió d’informació difamatòria de manera electrònica. Algunes de les característiques del ciberassetjament són:

  • Assetjament a través de les TICS: SMS, e-mail, telèfons mòbils, xarxes socials, blogs, fòrums, sales de xats, jocs online, etc.
  • Agressió repetida i duradora en el temps. El dany es produeix habitualment, sent gairebé quotidià i rutinari (no incidents aïllats).
  • Amb intenció de causar mal (no sempre es dóna des del principi) psicològic, emocional i social. Per exemple: burles, humiliacions, insults, difusió de rumors, denunciar els seus comptes de les xarxes socials, pressionar companys per aïllar-lo, etc.
  • Sol existir relació o contacte previ en el món físic.
  • Pot estar lligat, o no, a situacions d’assetjament en el món físic.

Les conductes de ciberassetjament més comuns són:

  • Enviar correus electrònics o missatges amenaçadors o desagradables.
  • Etiquetar fotos o associar comentaris indesitjables a les mateixes, exponent a la persona implicada a possible comentaris de terceres persones.
  • Publicar fotos o vídeos desagradable en un perfil, web, etc.
  • Suplantar la identitat a l’hora d’expressar manifestacions desagradables via Internet.

Per tractar d’evitar-ho, la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana ha llençat una campanya “Jo practique #CiberBonTracte” per pal·liar aquest assetjament mitjançant bones pràctiques, us adjuntem aquest consells en formato infografía.

 Amb aquestes infografies, recomana els alumnes utilitzar emoticones positives, que envien missatges d’ànim i suport, què pensen en els companys que puguen sentir-se sols i que els incloguen en els seus grups, entre altres coses. A més a més, els informa sobre les vies de comunicació i denuncia davant aquests casos. A les famílies recomana la comunicació directa amb els fills si detecten comportament estranys, la supervisió del contingut que consumeixen i el control del temps de connexió.

També podeu visitar junt als vostres fills el vídeo:

o visitar la web on trobareu guies per a vosaltres els pares i altres recursos interessantíssims.

Vos deixen ací les infografies, difonem el #CiberBonTracte!

Leave Comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.